Posts

Showing posts from June, 2014

Tips Pilih dan Guna Payung

Image
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Berdasarkan pemerhatian teliti Paly dengan orang di sekeliling, kebanyakan antara mereka boleh Paly katakan salah pilih payung. Sebab kenapa? Tak kena dengan cuaca kat Malaysia nie; musim hujan dan panas iaitu negara Malaysia ni boleh diklasifikasikan sebagai negara tropika. 
Maka dengan itu, kali nie Paly nak kongsi pulak tips-tips Paly sendiri (rasanya orang lain pun ada buat benda yang sama). Sebab Paly pun memang kaki payung. Boleh kata Paly ni putera lilin. Sebab kulit Paly ni cepat burn. Haha!
1. Pilih payung yang boleh pantul cahaya matahari. Hal yang demikian, tak ada bezanya kalau pakai payung yang lut cahaya/sinar masa tengah hari yang terik tu. Tembus jugak kena kat korang. Kalau waktu hujan, boleh la pakai payung macam tu. Tapi, sebaiknya beli je payung yang pantul cahaya matahari tu. Yang warna luarnya perak (silver) dalamnya berwarna gelap.

2. Pilih payung yang sesuai dengan saiz badan korang. Jangan terlalu kecil mahupun terlalu besar.…