Posts

Showing posts from March, 2012

Cara Menjadi Arkitek

Kali ni, topik menarik sikit. Hmm, Paly rasa ramai jugak yang bercita2 untuk menjadi seorang arkitek. Tapi, kebanyakan antara mereka tak tahu caranya. Paly pun ada keinginan nak menjadi seorang arkitek jugak! Hehe~ Walaupun terpaksa jadikan kerjaya pelakon sebagai 'sidekick'.
OK. Selepas Paly ada buat research (macam saintis plak!), Paly dapat tahu sedikit sebanyak susur galur nak jadi seorang arkitek. Tapi, Paly tahu sikit je la yang faham. Mungkin info yang Paly bagi dapat bantu korang nanti ataupun vise versa (sebaliknya). Sebelum tu, kalau ada apa2 info yang tersilap yang Paly bagi ni, beritahu tau! Paly ni masih 'newbie'.  
Sebelum tu, Paly nak senaraikan perkara2 yang perlu korang fikirkan dalam kerjaya. Tapi, Paly akan tekankan untuk kerjaya arkitek sahaja. Perkara2 tersebut ialah:-Peluang pekerjaanKemahiran yang diperlukanTangga kerjaya (peluang naik pangkat)Kelayakan akademikJenis pekerjaan yang berpotensi dan apa tugas-tugasnyaSama ada memenuhi keperluan/kemahu…